De moderne geglobaliseerde digitale wereld beïnvloedt de consument op vele manieren en heeft het consumptiepatroon ingrijpend veranderd. Te beginnen met wat we eten, drinken, dragen, waar en hoe we leven, in bijna elk aspect van ons dagelijks leven! Aan de andere kant stimuleert deze transformatiefase ook het bewustzijn en de zorg voor de bescherming van ons milieu en het redden van de planeet, om zo te komen tot een duurzamer leven.
Laten we eens kijken naar enkele trends in het consumptiepatroon van kleding, met name in de EU. De kleding die per persoon wordt gekocht, is in slechts enkele decennia met 40% gestegen. Wat zouden enkele logische redenen kunnen zijn die we kunnen bedenken?!
Lagere prijzen, gemakkelijke toegankelijkheid, online winkelen, en de snelle snelheid waarmee modetrends worden vervangen, massamedia, sociale media, enzovoort.
Volgens het Europees Milieuagentschap is kleding alleen al goed voor 2 tot 10 % van de milieueffecten van de EU-consumptie. Mensen besteden ongeveer 5 % van hun huishoudelijke uitgaven aan kleding en schoeisel. In totaal gaat het om ongeveer 6,4 miljoen ton nieuwe kleding, wat neerkomt op ongeveer 12,66 kg per persoon.
Uit deze statistieken blijkt dat bijna 30 % van de aangekochte kleding minstens een jaar lang niet eens gebruikt wordt! Wanneer deze klaar zijn om te worden weggegooid en vervangen door nieuwe sets kleding, wordt de helft daarvan niet eens gerecycled. Sommige kledingstukken worden door het huisvuil gemengd en de rest gaat naar een verbrandingsoven of een stortplaats.
Dit is niet alleen een probleem voor de EU, maar een mondiaal probleem dat zowel op een gewetensvol als op een proactief niveau moet worden opgelost. In de zoektocht naar duurzame alternatieve bronnen voor natuurlijke vezels voor stoffen is Hennep een van de producten waarmee de textielindustrie is begonnen te innoveren.
Wat is hennep
Hennep, ook wel bekend als industriële hennep, is een soort van de Cannabis Sativa plant. De derivaten van de plant worden specifiek gekweekt voor industrieel gebruik. Het is opmerkelijk om te begrijpen dat de drug cannabis en industriële hennep beide afgeleiden zijn van dezelfde plantensoort, maar de wisselende samenstelling van het psychoactieve bestanddeel tetrahydrocannabinol (THC) onderscheidt het gebruik ervan duidelijk. Dat wil zeggen dat de verhouding tussen THC en CBD de psychoactieve effecten bepaalt. Industriële hennep heeft lagere concentraties THC en hogere concentraties CBD.
Studies tonen aan dat hennepvezel een van de eerste was die 10.000 jaar geleden werd gesponnen. Ze werden gebruikt voor textiel, papier, biobrandstof, voedsel, diervoeder en verschillende andere doeleinden. Hoewel het bemoedigend is om het wijdverbreide gebruik van hennep te herontdekken, is de misvatting in de hoofden van mensen dat het gerelateerd is aan ‘high worden’ zeker een tegenvaller. Ook de legaliteit van industriële hennep verschilt sterk in veel landen.
Hennep gebruik in de geschiedenis
De geschiedenis van de hennepstof gaat terug tot 8000 voor Christus in het oude Mesopotamië, wat de aanwezigheid ervan in de geschiedenis van de menselijke evolutie bevestigt. Ook tijdens de middeleeuwen was het het belangrijkste gewas voor voedsel en vezels. Zeilschepen waren sterk afhankelijk van Canvas, touwen, eikenhout, gemaakt van hennep vanwege de zoutwaterbestendigheid, en ook was het 3 keer sterker.
In de Chinese geschiedenis wordt de hennepteelt rond de 28e eeuw voor Christus getraind, wat erop wijst dat de mensen geleerd hebben hennep als doek te verbouwen. Zij waren de pioniers om het nut van hennep te erkennen in het maken van ’s werelds eerste papier van hennep, naast het medicinale gebruik. Van rond 1200 BC kwam hennep in Europa aan en begon langzaam te verspreiden naar andere landen.
De Franse en Russische geschiedenis van de hennepteelt gaat terug tot honderden jaren, gevolgd door Spanje en Chili.
VERENIGD KONINKRIJK
De hennep is teruggegaan tot de middeleeuwen en kreeg economische en sociale waarde toen Henry VIII een wet aannam die alle landeigenaren verplichtte hennep in 1/4 van een hectare te zaaien of te beboeten. Tijdens deze periode was hennep een belangrijk gewas en tot de jaren 1920 werd 80% van de kleding ervan gemaakt.
De Verenigde Staten van Amerika
De Amerikaanse geschiedenis van hennep is verleidelijk. Beginnend met Noord-Amerika, groeide hennep in bijna elke staat met inbegrip van Californië, Kentucky, New York, Oregon, Utah, Texas, New England, Virginia, Massachusetts, Louisiana, en Missouri. Toch begon met een dergelijke overvloedige natuurlijke beschikbaarheid die een dominante rol speelde in de vroege ontwikkeling van het land, als gevolg van de arbeidsintensiteit van de hennepoogst, katoen in grote mate de plaats in te nemen van hennep. Ook de uitvinding van de mechanische katoenjenever, maakte de verwerking van katoen gemakkelijker en sneller, waardoor de commerciële massaproductie werd ondersteund. Hoewel er één of andere uitvinding van machines was om hennep te verwerken, kon het de snelle groei van de katoenmarkt niet weerstaan.
Sommige van de grote en krachtige op aardolie gebaseerde synthetische textielindustrieën die betrokken zijn bij de lobby van de overheid. De belastingheffingen en -verboden namen toe. Uiteindelijk verving de vraag naar bijproducten van hennep de hennepstof, en verborg het loutere bestaan van hennepstof, wat leidde tot een verbod op de groei van dit onschatbare gewas en hield het publiek gedesillusioneerd.
Canada
In tegenstelling tot Amerika, gaven de Canadese markten een warm welkom aan Hennep vanwege de sterke steun van de overheid die het gewas subsidieert, zaden distribueert aan boeren, producenten stimuleert en de financiering van molens. Het doel hiervan was om een zelfvoorzienende economie te worden door de export te vergroten.
Hennep kleding en producten in de markt vandaag de dag.
Een brede waaier van hennepkledingcategorieën is vandaag de dag een verpletterende markt aan het veroveren. Overhemden, jeans, schoenen, sokken, jassen, hoeden, broeken, portefeuilles, tassen, sjaals, stropdassen, riemen, zakdoeken, gewaden, enz. Modeontwerpers zijn voortdurend op zoek naar duurzame stoffen om de industrie nieuw leven in te blazen. De toename van de populariteit van hennepvezel is te wijten aan het feit dat het is:
- de meest duurzame, van alle plantaardige vezels
- poreus en ademend
- milieuvriendelijk omdat ze helpen om tot 50% water te besparen voor de teelt in vergelijking met katoen en omdat ze geen pesticiden nodig hebben, vandaar dat ze milieuvriendelijk & duurzaam zijn.
- absorberend, en heeft antimicrobiële eigenschappen.
Conclusie
Gezien het feit dat de textielindustrie nog in de kinderschoenen staat bij het realiseren van het potentieel van hennep, heeft de Hemp Farming Act 2018 in de VS een toegangspoort geopend naar de mogelijkheden voor boeren om gewassen te verbouwen. Daarom is er een kans voor meer landen om zich bij dit initiatief aan te sluiten, waardoor het aanbod, het bewustzijn, de toegang en de groei van de sector zouden kunnen worden vergroot. Met de onderlinge verbondenheid van landen in de geglobaliseerde wereld die gericht zijn op duurzaamheid en het belemmeren van de koolstofvoetafdruk, kan hennep in de voorhoede van veel milieuvriendelijke praktijken en duurzaam leven staan.
Steun ethische kleding door het dragen van kleding gemaakt van hennep en beoefen de kunst van het duurzaam leven. Red jezelf, red de planeet.